Wyniki wstępnej oceny jakości powietrza w województwie świętokrzyskim
pod kątem zawartości arsenu, kadmu, niklu i benzo(a)pirenu w pyle zawieszonym
PM10
Wyniki klasyfikacji stref zgodnie z art. 88 ust. 2 ustawy z dnia 27
kwietnia 2001 r.
Prawo ochrony środowiska(Dz. U. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.)
Opublikowana dyrektywa Parlamentu Europejskiego
i Rady Nr 2004/107/WE z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie arsenu, kadmu,
rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) w
otaczającym powietrzu, stanowiąca czwartą dyrektywę wykonawczą do dyrektywy
Nr 96/62/WE z dnia 27 września 1996 r. w sprawie oceny i zarządzania jakością
powietrza, rozszerza na nowe zanieczyszczenia obowiązki w zakresie monitoringu
i dokonywanych ocen jakości powietrza.
Sporządzona ocena wstępna ma na celu zaprojektowanie
systemu oceny jakości powietrza pod kątem wymagań dyrektywy nr 2004/107/WE
oraz dostosowanie i rozpoczęcie z początkiem 2007 roku regularnego monitoringu
arsenu, kadmu niklu i benzo(a)pirenu (jako wskaźnika WWA) w pyle zawieszonym
PM10 w otaczającym powietrzu.
Oceny dokonano w nowym układzie stref, który
został zaprojektowany tak, aby bardziej uwzględnić potrzeby w zakresie
monitoringu, ocen i zarządzania jakością powietrza pod kątem wyżej wymienionych
metali i WWA w pyle zawieszonym PM10. Konieczność zmiany struktury stref
wynikła w potrzeby optymalizacji kosztów monitoringu i działań naprawczych
przewidywanych w związku z występowaniem na znacznych obszarach przekroczeń
wartości kryterialnych, w szczególności dla B(a)P.
Jak głosi tekst dyrektywy nr 2004/107/WE,
dowody naukowe wykazują, że arsen, kadm, nikiel i niektóre wielopierścieniowe
węglowodory aromatyczne są substancjami mutagennymi, rakotwórczymi dla
ludzi i nie można określić progu, poniżej którego substancje te nie stanowią
ryzyka dla zdrowia ludzkiego.
Celami dyrektywy nr 2004/107/WE są:
1) określenie wartości docelowych dla stężeń arsenu, kadmu, niklu i benzo(a)pirenu
w otaczającym powietrzu w celu unikania, zapobiegania lub ograniczenia
szkodliwego oddziaływania tych substancji na zdrowie ludzkie i środowisko
jako całość;
2) zapewnienie utrzymania jakości otaczającego powietrza pod względem
obecności w nim arsenu, kadmu, niklu i WWA w przypadkach, gdy jest ona
dobra oraz jej poprawę w pozostałych przypadkach;
3) określenie wspólnych metod i kryteriów oceny stężeń arsenu, kadmu,
rtęci, niklu i WWA w otaczającym powietrzu, jak również depozycji arsenu,
kadmu, rtęci, niklu i WWA.
Dyrektywa wprowadza kryteria jakości powietrza
określone jako poziomy docelowe. Poziom docelowy w rozumieniu dyrektywy
jest to poziom substancji ustalony w celu unikania dalszego długoterminowego
szkodliwego oddziaływania na zdrowie ludzkie i/lub środowisko jako całość,
który ma być osiągnięty w określonym czasie tam, gdzie to możliwe technicznie
i ekonomicznie uzasadnione. Różni się on więc znacznie od poziomu
dopuszczalnego (poziomy dopuszczalne obowiązują dla podstawowych normowanych
zanieczyszczeń takich jak: SO2, NO2/NOx,
PM10, CO, Pb, benzen), który musi być osiągnięty w ustalonym czasie na
całym wymaganym przepisami obszarze, oraz od celu długoterminowego, który
odnosi się do stężeń ozonu.
Poziomy docelowe dla arsenu, kadmu, niklu
i benzo(a)pirenu zestawiono w tabeli 1.
Poziomy docelowe określone dyrektywą nr
2004/107/WE powinny zostać osiągnięte tam, gdzie jest to możliwe technicznie
i ekonomicznie uzasadnione, do dnia 31 grudnia 2012r.
Dyrektywa nie określa marginesów tolerancji
dla żadnego z czterech poziomów docelowych.
W przypadku rtęci, dla której nie określono
poziomu docelowego, dyrektywa nakłada na Państwa Członkowskie jedynie
obowiązek monitorowania jej zawartości w powietrzu (całkowitej zawartości
rtęci elementarnej i w związkach chemicznych w stanie gazowym) oraz monitorowania
całkowitej depozycji rtęci. Rtęć nie jest przedmiotem wstępnych i rocznych
ocen jakości powietrza.
Biorąc pod uwagę cele dyrektywy, konieczne
jest wdrożenie monitoringu i oceny w/w zanieczyszczeń, a także podjęcie
działań naprawczych na terenach, gdzie jakość powietrza jest niezadowalająca.
Według wymagań dyrektywy wstępne i roczne
oceny jakości powietrza (analogicznie do opisanych w art. 88 i 89 ustawy
- P.o.ś.) należy wykonywać dla zawartości arsenu, kadmu, niklu i benzo(a)pirenu
w pyle zawieszonym PM10. Natomiast monitoring jakości powietrza należy
prowadzić pod kątem zawartości arsenu, kadmu, niklu (i ich związków) i
benzo(a)pirenu w pyle zawieszonym. Dodatkowo obowiązek monitoringu jakości
powietrza dotyczy również zawartości innych niż B(a)P wielopierścieniowych
węglowodorów aromatycznych w pyle PM10, stężenia rtęci i jej związków
w powietrzu oraz depozycji As, Cd, Ni, Hg (i ich związków), B(a)P i innych
WWA, jednak obowiązki te zostaną określone w czasie późniejszym.
Wymagane metody ocen rocznych w poszczególnych
strefach określa się na podstawie wyników oceny wstępnej. W przypadku
As, Ni, Cd i B(a)P w pyle PM10 kryteriami wiążącymi wymagania w zakresie
systemów oceny z poziomem zanieczyszczenia powietrza jest górny i dolny
próg oszacowania. Dla potrzeb niniejszej oceny wstępnej zmieniono symbole
klas stref w stosunku do dotychczas używanych (klasa 3. oznacza strefę
najbardziej zanieczyszczoną, gdzie wymagany jest najbardziej intensywny
monitoring, a klasa 1. oznacza strefę najczystszą).
Wymagane metody oceny w zależności od poziomu
stężeń zanieczyszczenia w strefie dla arsenu, kadmu, niklu i benzo(a)pirenu
w pyle zawieszonym PM10 zestawiono w tabeli 2.
Klasyfikacji stref dokonano na podstawie
stężeń występujących w ciągu poprzednich pięciu lat (dane dla Ni i Cd),
w ciągu jednego roku połączonego z kampaniami pomiarowymi z krótszych
okresów pomiarowych (dane dla B(a)P) oraz w przypadku arsenu, na podstawie
krótkich kampanii pomiarowych. Dodatkowo skorzystano z metod obiektywnego
szacowania połączonych z inwentaryzacją emisji w zakresie metali i WWA
w oraz z serii pomiarowych samego pyłu PM10.
Górne i dolne progi oszacowania dla arsenu,
kadmu, niklu i benzo(a)pirenu, do których odniesiono dane pomiarowe, zestawiono
w tabeli 3.
W ramach wstępnej oceny jakości powietrza
dokonano klasyfikacji stref według opublikowanych przez GIOŚ "Wskazówek
do określenia nowego układu stref na potrzeby pomiarów, ocen i zarządzania
jakością powietrza, wykonania oceny wstępnej jakości powietrza pod kątem
zawartości arsenu, kadmu, niklu i benzo(a)pirenu w pyle PM10 oraz dostosowanie
systemu oceny do wymagań dyrektywy 2004/107/WE", z uwagi na brak przepisów
przenoszących założenia w/w dyrektywy do prawodawstwa polskiego.
W efekcie analiz prowadzonych w ramach
wstępnej oceny jakości powietrza określono klasy stref dla zanieczyszczeń
objętych czwartą dyrektywą wykonawczą, czyli dla arsenu, kadmu, niklu
i benzo(a)pirenu w pyle zawieszonym PM10 i zestawiono je w tabeli
4.
Jak wynika z informacji zawartych w
tabeli 4 dla każdej z czterech stref województwa świętokrzyskiego
w zakresie zanieczyszczenia B(a)P w pyle PM10 przyznano trzecią czyli
najgorszą klasę czystości powietrza z uwagi na przekroczenia wartości
progowych oraz poziomu docelowego benzo(a)pirenu wynoszącego 1ng/m3
w ciągu trzech lat spośród poprzednich pięciu podlegających ocenie.
Klasa trzecia skutkuje obowiązkiem podjęcia
w tych strefach działań w postaci wdrożenia obowiązkowych pomiarów wysokiej
jakości tego zanieczyszczenia dla potrzeb sporządzania ocen rocznych.
Wyniki pomiarów mogą być uzupełniane informacjami z innych źródeł, m.in.
z modelowania matematycznego i z obiektywnych metod szacowania. Dla strefy
miasta Kielce badania B(a)P oraz innych zanieczyszczeń będą kontynuacją,
natomiast w pozostałych strefach poziom B(a)P w powietrzu nie był dotychczas
monitorowany.
Dla pozostałych zanieczyszczeń przyznano
pierwszą, czyli najczystszą klasę dla wszystkich stref w granicach województwa
świętokrzyskiego. Oznacza to, że do sporządzania ocen rocznych wystarczającymi
metodami ocen są: modelowanie matematyczne lub metody obiektywnego szacowania.
Klasyfikację stref wg art. 88 ust. 2 ustawy
P.o.ś. zilustrowano na mapie 1 i mapie
2.
|