WPROWADZENIE
Źródłem
informacji o środowisku, jak stanowi ustawa z dnia 27 kwietnia 2001
r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627), jest w szczególności
państwowy monitoring środowiska stanowiący system pomiarów, ocen
i prognoz stanu środowiska oraz gromadzenia, przetwarzania i rozpowszechniania
informacji w tym zakresie.
Zasady
funkcjonowania państwowego monitoringu środowiska, który ma obejmować
realizację zadań wynikających z odrębnych ustaw, zobowiązań międzynarodowych
Rzeczpospolitej Polskiej oraz innych potrzeb wynikających z polityki
ekologicznej państwa określone są w znowelizowanej ustawie z dnia
20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. Nr 77, poz.
335 z późniejszymi zmianami).
Państwowy
monitoring środowiska (PMŚ) realizowany jest na podstawie:
- wieloletnich programów państwowego monitoringu środowiska opracowanych
przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska i zatwierdzanych przez
ministra właściwego do spraw środowiska,
- wojewódzkich programów monitoringu opracowanych przez wojewódzkiego
inspektora ochrony środowiska i zatwierdzonych przez Głównego Inspektora
Ochrony Środowiska.
Wojewódzkie
programy ochrony środowiska zawierają zadania określone w wieloletnich
programach państwowego monitoringu środowiska.
Obecnie obowiązującym jest czwarty,
licząc od czasu wdrożenia ustawy o inspekcji ochrony środowiska
(1991), program PMŚ na lata 2003-2005, przyjęty do realizacji w
2003 roku, opublikowany w serii Biblioteka Monitoringu Środowiska,
Warszawa 2003. Pogram wojewódzki natomiast, zawarty w niniejszym
opracowaniu obejmuje lata 2004-2005, ponieważ realizacja zadań w
roku 2003 - będącym rokiem przejściowym pomiędzy kolejnymi programami
PMŚ oparta jest na jednorocznym "Programie badań jakości środowiska
województwa świętokrzyskiego na rok 2003" uzgodnionym z Wojewodą
Świętokrzyskim i zatwierdzonym przez GIOŚ.
Zarówno
program PMŚ jak i program wojewódzki odnoszą się do nowej sytuacji
prawnej ukształtowanej głównie przez proces dostosowawczy polskiego
prawa do wymagań UE. Programy tworzone są w okresie głębokiej przebudowy
systemu prawnego w Polsce, w którym niektóre elementy, ważne z punktu
widzenia potrzeb PMŚ, nie zostały jeszcze przetransformowane do
przepisów obowiązujących w Polsce.
Ustanowienie
nowego prawa nastąpiło już poprzez regulacje prawne takie jak wspomniana
ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, a także
ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, ustawa z dnia 27 lipca
2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy
o odpadach oraz zmianie niektórych ustaw, ustawa z dnia 18 lipca
2001 r. Prawo wodne oraz inne odrębne ustawy odnoszące się do problematyki
ochrony środowiska.
Pomimo
to, realizacja zadań objętych programem PMŚ, wynikająca z przytoczonych
ustaw, uzależniona jest od wprowadzania w życie przepisów wykonawczych,
których proces wdrażania znajduje w fazie końcowej. Stan prawny
w okresie tworzenia programu wojewódzkiego ulega więc zmianom związanym
między innymi z wprowadzaniem nowych wymagań UE, także w związku
z ukazywaniem się kolejnych przepisów wykonawczych.
Stąd
też zakres zadań programowanych do realizacji nie zawsze możliwy
jest do szczegółowego przedstawienia, a jedynie wytyczenia kierunków
modyfikacji np. zakresu badań, stosownie do przewidywanych rozwiązań
prawnych. Dotyczy to w szczególności: w bloku JAKOŚĆ ŚRODOWISKA
- podsystemu monitoringu jakości wód powierzchniowych i podziemnych,
którego program i wdrożenie jest ściśle związane z kalendarzem wdrażania
ustawy - Prawo wodne oraz w bloku EMISJA, gdzie w latach objętych
programem powstawać będą nowe, administracyjne systemy gromadzenia
danych o emisjach.
|