CZĘŚĆ IX. DZIAŁALNOŚĆ KONTROLNA WIOŚ

Waldemar Wach

     Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Kielcach w trakcie kontroli przeprowadzonych w 2003 roku w jednostkach i podmiotach gospodarczych, realizował zadania stanowiące podstawę do wymuszania na użytkownikach środowiska przepisów prawa, a mianowicie:
- kontrole przestrzegania przepisów o ochronie środowiska i racjonalnym użytkowaniu zasobów przyrody,
- kontrole przestrzegania decyzji administracyjnych ustanawiających warunki użytkowania środowiska,
- kontrole eksploatacji urządzeń i instalacji chroniących środowisko przed zanieczyszczeniem.
     Dodatkowo zrealizowano następujące cele kontrolne określone przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, przede wszystkim dla potrzeb resortu środowiska i komisji sejmowych i senackich:
- wypełnianie wymagań ochrony środowiska przez prowadzących instalacje wymagające pozwolenia zintegrowanego,
- ocena prawidłowości postępowania z odpadami, w tym ocena gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
- przestrzeganie wymagań w zakresie postępowania z substancjami stwarzającymi szczególne zagrożenie dla środowiska (PCB),
- przestrzeganie przepisów o opakowaniach i odpadach opakowaniowych,
- przestrzeganie wymagań ochrony środowiska przez supermarkety,
- przeciwdziałanie nielegalnemu, transgranicznemu przemieszczeniu odpadów,
- ograniczanie uciążliwości największych źródeł zanieczyszczenia w skali kraju (tzw. "Lista 80").
     Według stanu na koniec 2003 roku w ewidencji Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Kielcach znajdowało się 1776 zakładów i innych jednostek organizacyjnych, które w ustalonym zakresie korzystały gospodarczo ze środowiska. Jest to kolejny wzrost ilości zarejestrowanych podmiotów o 2% w stosunku do roku poprzedniego.
     Realizując roczny plan kontroli (rys.48), a także zadania wynikające z dodatkowych cykli kontrolnych, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Kielcach w 2003 roku przeprowadził 396 kontroli, w tym:
- 90 podstawowych (kompleksowych),
- 264 sprawdzających,
- 42 interwencyjne (doraźne).
     Stwierdzono szereg uchybień w zakresie przestrzegania wymogów ochrony środowiska i w rezultacie, w ramach działań pokontrolnych o charakterze niepieniężnym, wystosowano do kontrolowanych jednostek:
- 218 zarządzeń pokontrolnych,
- 31 wystąpień pokontrolnych,
- 68 postanowień.
     Ponadto sporządzono 7 wniosków do innych właściwych w stwierdzonych sprawach, organów administracji samorządowej i rządowej, 7 wniosków do organów wymiaru sprawiedliwości oraz wydano 1 decyzję nakładającą obowiązek podjęcia działań zmierzających do usunięcia przyczyn szkodliwego oddziaływania na środowisko.
     W trakcie przeprowadzania większości kontroli, zarówno o charakterze kompleksowym jak i sprawdzającym, pobierane były próby zanieczyszczeń emitowanych do środowiska lub mierzono zakres oddziaływania na środowisko. Uzyskane wyniki analiz i badań porównywano z wielkościami dopuszczalnymi określonymi w obowiązujących przepisach lub decyzjach administracyjnych. W przypadkach stwierdzenia przekroczenia norm podjęto działania pokontrolne mające charakter pieniężny (wymierzano kary - tabela 87, rysunek 50, rysunek 51). Wynikiem tych działań było wydanie przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w 2003 roku:
- 67 decyzji o karach łącznych na kwotę 1 472 603,88 zł,
- 97 decyzji ustalających biegnące kary godzinowe i dobowe,
- 59 decyzji ustalających koszty kontroli oraz wykonywania pomiarów i analiz (rys. 49),
oraz wymierzenie 19 mandatów karnych na łączną kwotę 3 100,00 zł.
     W wypadku podejmowania przez podmioty prac modernizacyjnych mających na celu likwidację stwierdzanych przekroczeń, uznawano wnioski o odroczenia terminów płatności kar. Na tych zasadach wydano 25 decyzji odraczających terminy płatności kar w wysokości 1 167 445,75 zł.
     W 2003 roku w stosunku do 9 jednostek organizacyjnych przeprowadzono rozliczenie kar z odroczonymi terminami płatności. We wszystkich przypadkach koszty zrealizowanych zadań inwestycyjnych przekroczyły wysokości odroczonych kar pieniężnych. Łącznie rozliczono kary na kwotę 285 484,18 zł.
     W czasie kontroli przeprowadzonych w 2003 roku stwierdzano naruszenia przepisów praktycznie wszystkich ustaw regulujących warunki gospodarczego korzystania ze środowiska. Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło jednak łamania zasad określonych ustawą o odpadach, w tym najczęściej ujawniane były braki uzgodnień w zakresie postępowania z odpadami niebezpiecznymi i innymi niż niebezpieczne oraz brak ewidencji wytwarzanych odpadów. Często występowały również nieprawidłowości w naliczaniu i wnoszeniu opłat z tytułu gospodarczego korzystania ze środowiska.

<< poprzednia strona <<                  spis treści               >> następna strona >>