CZĘŚĆ IV. HAŁAS

Joanna Jędras, Anna Kubara

2.    Hałas komunikacyjny

2.2.
Monitoring hałasu drogowego

     Realizując własne zadania w zakresie ochrony przed hałasem objęte wojewódzkim programem monitoringu, WIOŚ w Kielcach wykonał w 2003 roku badania hałasu komunikacyjnego na drogach krajowych o łącznej długości 750,14km, w 79 punktach pomiarowych bezpośrednio przy drodze - w odległości 1m od jezdni i w 77 punktach pomiarowych - na pierwszej linii zabudowy. Punkty te leżą w granicach województwa świętokrzyskiego, a rozmieszczone są na ośmiu drogach oznaczonych numerami: 7, 9, 42, 73, 74, 77, 78 i 79. Średni poziom hałasu w rejonie dróg krajowych przedstawiono w tabeli 54.
     Na uciążliwy hałas drogowy szczególnie narażeni są mieszkańcy budynków zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej Nr 7. W drugiej kolejności wysokie wartości poziomu dźwięku odnoszą się do drogi krajowej Nr 74. Odcinki tych dwóch dróg, przebiegające przez tereny województwa świętokrzyskiego, monitorowane były przez WIOŚ w Kielcach już w latach dziewięćdziesiątych.

     Droga krajowa nr 7
     Droga krajowa Nr 7 przebiega począwszy od granicy województwa w północnej części powiatu skarżyskiego, poprzez powiat kielecki, aż po południowo-zachodnią część powiatu jędrzejowskiego.
     Jak wynika z danych przedstawionych w tabeli 55, zarówno poziom hałasu mierzony w odległości 1m od krawędzi jezdni, jak i przed elewacją budynków wyższy był we wrześniu (II półrocze) niż w lutym (I półrocze) 2003 roku. Na każdym odcinku pomiarowym drogi związane było to ze zwiększeniem, o 10%, liczby pojazdów w okresie letnim.
     Na podstawie wyników badań z ostatnich kilku lat obserwowany jest trend wzrostowy średniego poziomu hałasu, szczególnie widoczny w wynikach pomiarów z II połowy roku,
z sezonu letniego (tabela 56). Maksymalne wartości wystąpiły w 2003 roku i wynosiły 77,9dB w bezpośrednim sąsiedztwie trasy oraz 72,8dB na pierwszej linii zabudowy stanowiąc wzrost odpowiednio o 4 i 5% w stosunku do 1999 roku.
     Z oceny wyników pomiarów klimatu akustycznego wykonanych w rejonie drogi krajowej Nr 7, (tabela 57) wynika, że na całej trasie nie zarejestrowano hałasu o natężeniu mniejszym niż 65dB.
     Porównując dane uzyskane w drugich półroczach lat 2002 i 2003 obserwujemy pogorszenie klimatu akustycznego w 2003 roku. Hałas o wartościach przekraczających 75dB wystąpił w bezpośrednim sąsiedztwie trasy, na całej badanej długości (92,7km), która stanowi 12,3% ogólnej długości wszystkich odcinków pomiarowych na drogach krajowych w ramach województwa świętokrzyskiego. W roku 2002 długość ta wynosiła 65,5km stanowiąc 8,7% ogółu długości przebadanych dróg krajowych, a na pozostałych 27,2km poziom uciążliwego hałasu mieścił się w przedziale 70,1-75,0dB. Podobnie sytuacja przedstawiała się na pierwszej linii zabudowy, gdzie przekroczenia hałasu o ponad 15dB wystąpiły w 2003 roku (8,4km), a nie występowały w 2002 roku.

     Droga krajowa Nr 74
     Droga krajowa Nr 74, licząca 139,04km w granicach województwa świętokrzyskiego, przebiega przez: pow. konecki, pow. kielecki, miasto Kielce i pow. opatowski. Badania hałasu przeprowadzono w oparciu o 19 punktów pomiarowych wytyczonych w bezpośrednim sąsiedztwie trasy i 17 na pierwszej linii zabudowy. W powiatach koneckim i opatowskim występuje jednakowa ilość punktów pomiarowych (po 4), natomiast w Kielcach i pow. kieleckim jest ich 11, w tym dwa punkty położone przy ul. 1-go Maja i ul. Jaśminowej w Kielcach nie podlegają badaniom hałasu na pierwszej linii zabudowy.
     Najwyższy równoważny poziom hałasu, o natężeniu 76,1dB odnotowano w Kostomłotach i Cedzynie bezpośrednio przy drodze, przy czym na pierwszej linii zabudowy najwyższa wartość wynosząca 72,7dB wystąpiła również w Kostomłotach. Średni poziom dźwięku okazał się również najwyższym w porównaniu z wynikami pomiarów dla innych dróg krajowych (poza drogą Nr 7) na terenie województwa świętokrzyskiego.
     Analizując wyniki badań na przestrzeni lat 1998-2003 (tabela 58) obserwujemy spadek średniego poziomu hałasu z 73,9dB do 73,0dB w bezpośrednim sąsiedztwie trasy oraz z 69,8dB do 67,6dB przed elewacją budynków.
     Wyniki pomiarów hałasu w rejonie drogi krajowej Nr 74 zawarte są w tabeli 58 i tabeli 59.

     Droga krajowa Nr 9
     Przez wschodnią część województwa świętokrzyskiego przebiega droga krajowa Nr 9 obejmująca 10 odcinków pomiarowych rozmieszczonych w czterech powiatach: starachowickim, ostrowieckim, opatowskim i sandomierskim, o łącznej długości 83,7km. Przeciętny poziom hałasu komunikacyjnego w bezpośrednim sąsiedztwie trasy wynosi 72,3dB, a na pierwszej linii zabudowy 66,7dB. Bezpośrednio przy drodze, najwyższy poziom hałasu, powyżej 75dB, występuje tylko w miejscowości Opatów. Najwięcej, aż 90% drogi należy do zakresu poziomu hałasu 70,1 - 75,0dB i tylko na niewielkim odcinku, w rejonie Ostrowca Świętokrzyskiego (7,9km), rejestrowany jest hałas o natężeniu poniżej 70,0dB (tabela 59).

     Droga krajowa Nr 42
     Przy drodze krajowej Nr 42 wyznaczonych zostało 11 odcinków pomiarowych zlokalizowanych w północnej części regionu świętokrzyskiego na terenie trzech powiatów, począwszy od granicy województwa w powiecie koneckim, poprzez powiat skarżyski, kończąc na skrzyżowaniu z drogą krajową Nr 9 w powiecie starachowickim. Droga ta zarówno w bezpośrednim sąsiedztwie trasy jak i na pierwszej linii zabudowy jest na drugim miejscu (po drodze Nr 79) pod względem najmniejszej uciążliwości w stosunku do wszystkich dróg krajowych. W bezpośrednim sąsiedztwie trasy, występuje hałas w granicach 66,2 -72,9dB, przy czym 51,8 % drogi znajduje się w zakresie poziomu hałasu równoważnego przekraczającego 70dB (tabela 59), pozostałe 48,2% drogi charakteryzuje wprawdzie niższy poziom hałasu, lecz utrzymujący się powyżej 65dB.
     Biorąc pod uwagę natężenie hałasu mierzone przed elewacją budynku, 66km z 101,5km łącznej długości odcinków, czyli 65% drogi znajduje się w zakresie 60,1 - 65,0dB. Średni poziom hałasu na pierwszej linii zabudowy wynosi 64,4dB i jest wyższy od wartości dopuszczalnej o 4,4dB.

     Droga krajowa Nr 73
     Wzdłuż drogi krajowej Nr 73 badania hałasu przeprowadzono w oparciu o 9 punktów pomiarowych, na odcinkach o łącznej długości 88,6km (tabela 59). Za wyjątkiem odcinka pomiarowego Kielce, gdzie poziom natężenia hałasu w bezpośrednim sąsiedztwie trasy osiągnął 76,1dB, oraz odcinka Smogorzów na którym poziom hałasu wyniósł 69,9dB, pozostałe drogi zarówno w powiecie kieleckim jak i buskim znajdują się w zakresie hałasu 70,1 - 75,0dB. Średni poziom hałasu w bezpośrednim sąsiedztwie trasy wyniósł 72,9dB, zaś na pierwszej linii zabudowy 67,3dB przekraczając normę dopuszczalną (60dB) do której odnoszone są wyniki prowadzonych badań o 12,9 i 17,3dB. Na pierwszej linii zabudowy najwyższy poziom hałasu, o wartości 70,2dB, zanotowano na 15,7km (17,7%) w rejonie miejscowości Śladków Mały, natomiast najmniejsza wartość wynosząca 63,4 dB wystąpiła w rejonie Smogorzowa i odnosiła się do 17,5km drogi (19,8%). Pozostałe odcinki pomiarowe o łącznej długości 55,4km (62,5%) są narażone na hałas mieszczący się w granicach 65,1 - 70,0dB (tabela 59).

     Droga krajowa Nr 77
     Droga Nr 77 jest najkrótszą drogą krajową w granicach województwa świętokrzyskiego liczącą 23,9km. Na dwóch odcinkach pomiarowych tj. Kleczanów - 16,3km i Trześń - 3,3km poziom natężenia hałasu przy drodze kształtuje się na poziomie 70,1 i 70,8dB, natomiast w Sandomierzu przekracza 75dB. Przed elewacją budynków cała poddana badaniom trasa komunikacyjna Nr 77 należy do zakresu poziomu hałasu 65,1 - 70,0dB. Średni poziom hałasu mierzony w odległości 1m od jezdni wyniósł 72,2dB oraz 66,2dB na pierwszej linii zabudowy. Jak wynika z powyższych danych, zestawionych w tabeli 59, na obu liniach pomiarowych, przekroczony został poziom 60dB do którego porównywane są wyniki pomiarów.

     Droga krajowa Nr 78
     Droga krajowa Nr 78, licząca 65,6km w granicach województwa, przebiega przez cztery powiaty: włoszczowski, jędrzejowski, północną część powiatu pińczowskiego oraz do punktu przecięcia z drogą krajową Nr 73, przez południowy rejon powiatu kieleckiego. Analizując wyniki pomiarów zamieszczonych w tabeli 59 zauważa się, że obszar w bezpośrednim sąsiedztwie drogi, na długości 37,5km (57,2%) pozostaje pod oddziaływaniem hałasu o natężeniu 70,1 - 75,0dB, pozostałe 28,1km (42,8%) są w zasięgu niższego poziomu hałasu, mieszczącego się w przedziale 65,1 - 70,0dB. Na pierwszej linii zabudowy analogiczny jest rozkład procentowy w dwóch graniczących ze sobą przedziałach natężenia hałasu, przy czym na 57,2% drogi występuje hałas w zakresie 65,1 -70,0dB, a 42,8% hałas o poziomie 60,1 - 65,0dB. Ocena hałasu na linii zabudowy, podobnie jak w odniesieniu do pozostałych dróg, wypada więc korzystniej niż bezpośrednio przy drodze, lecz najniższa zarejestrowana tam wartość (63,9dB) również przekracza poziom dopuszczalny.

     Droga krajowa Nr 79
     Droga krajowa Nr 79 przecina pięć powiatów leżących po wschodniej stronie wzdłuż granicy województwa świętokrzyskiego. Rozciągając się na długości 155,1km, droga ta jest najdłuższą ze wszystkich dróg poddanych badaniom w 2003r., a jednocześnie zajmuje pierwsze miejsce pod względem najmniejszej uciążliwości w stosunku do pozostałych dróg krajowych. Mimo to, średni poziom hałasu, w odległości 1m od krawędzi jezdni, wynosi 68,8dB (tabela 59). Długość drogi, jaka znajduje się w zakresie poziomu hałasu 65,1 - 70,0dB stanowi 79%, pozostałe 21% znajduje się pod wpływem hałasu ponad 70dB, a są to 3 odcinki: Wyszmontów (71,1dB), Sandomierz (70,6dB) i Osiek (70,4dB). Wyniki pomiarów hałasu prowadzone przed elewacją budynków, wskazują że spośród wszystkich badanych dróg w województwie tylko jeden odcinek analizowanej drogi tj. Czekarzewice nie przekroczył wartości poziomu dopuszczalnego i wyniósł 58,8dB, co odpowiada 6,3% długości tej drogi. W zakresie poziomu hałasu 60,1 - 65,0dB znalazło się 63,9% drogi, a odcinki na których wystąpiło nieco większe przekroczenie normy, ponad 5dB (5,5-6,3dB) zajmują 29,8% długości badanej drogi.

     Hałas w rejonie dróg krajowych na podstawie badań WIOŚ w Kielcach z 2003 roku przedstawia rys. 37

<< poprzednia strona <<                  spis treści               >> następna strona >>