CZĘŚĆ IV. HAŁAS

Podsumowanie

     W ramach monitorowania hałasu w miastach przeprowadzono badania stanowiące podstawę opracowania w 2001 r. planów akustycznych Buska Zdroju i Opatowa. Z dokonanej na tej podstawie oceny zagrożeń wynika, że przeciętny poziom hałasu na ulicach Buska Zdroju wynosi 62,8 dB, i jest wyższy o 2,8 dB od normy obowiązującej dla terenów zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i zamieszkania zbiorowego, zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z usługami rzemieślniczymi oraz terenów zabudowy zagrodowej, wynoszącej 60 dB. Oszacowano, że na terenach narażonych na bezpośrednie oddziaływanie ponadnormatywnego hałasu pochodzącego od miejskich układów komunikacyjnych, przebywa stale lub okresowo ok. 49,2% ludności miasta. Najwyższy poziom hałasu, wynoszący ponad 70 dB zanotowano na 21,9% ogólnej liczby odcinków ulic objętych badaniami. Dotyczy to obszarów znajdujących się w rejonie dróg tranzytowych, będących odcinkami miejskimi drogi krajowej Nr 73 (ulice: Wojska Polskiego, Objazdowa, Partyzantów) oraz dróg objazdowych do Kazimierzy Wielkiej i Pińczowa (ulice: W. Grotta, R. Dmowskiego, W. Witosa, S. Starkiewicza). Porównanie wyników badań z roku 2001 do poprzednich, wykonanych w 1994 r., wypada niekorzystnie; zwiększyła się liczba mieszkańców narażonych na oddziaływanie hałasu komunikacyjnego w zakresie ponadnormatywnego hałasu, a w tym: o 2,7% w przedziale 60,1-70,0 dB i o 3,1% - powyżej 70,0 dB.
     W Opatowie przeciętny poziom hałasu wynosi 59,9 dB, co dowodzi, że jest zbliżony do normy dopuszczalnej, lecz jej nie przekracza. Pomimo to, poziom hałasu powyżej 70 dB występuje na 20,0% badanych odcinków pomiarowych. Są to głównie i ulice miejskie przenoszące ruch tranzytowy oraz odcinki dróg wylotowych w kierunku Kielc, Radomia, Lublina i Sandomierza (ulice: 1-go Maja, J. Kilińskiego, T. Kościuszki, Legionów, H. Sienkiewicza).
     Zagrożenie hałasem komunikacyjnym w rejonie monitorowanych corocznie dwóch dróg krajowych nr 7 i 74, na odcinkach przebiegających przez teren województwa świętokrzyskiego, jest znaczące. Średni poziom hałasu w bezpośrednim sąsiedztwie drogi nr 7 wynosi 75,2 dB oraz 73,6 dB w odniesieniu do drogi nr 74. Na pierwszej linii zabudowy natężenie hałasu jest mniejsze i wynosi odpowiednio 70,1 i 68,1 dB przekraczając normę o 10,1 dB i 8,1 dB. Na pierwszej linii zabudowy drogi nr 7, podobnie jak w latach 1999-2000, nie zanotowano hałasu o poziomie powyżej 75 dB, a także nieznacznie zmniejszyła się długość odcinków drogi o hałasie w przedziale 70,1-75,0 dB. Mniej optymistyczne tendencje wykazują wyniki pomiarów przy drodze nr 74, gdzie w 2001 r. na pierwszej linii zabudowy, po raz pierwszy odnotowano 3,4% odcinków drogi pozostających pod wpływem oddziaływania hałasu o natężeniu przewyższającym 75 dB. W bezpośrednim sąsiedztwie tej drogi długość odcinka trasy o takim poziomie hałasu wynosi aż 32,5% długości całej trasy na której prowadzono pomiary.
     W zakresie hałasu przemysłowego, na 19 zakładów, w których wystąpiły przekroczenia dopuszczalnych norm, w 10 z nich przekroczenia te miały miejsce również w latach ubiegłych. Wynika to najczęściej z braku środków na modernizację urządzeń hałasujących jak i na inwestowanie w nowoczesne urządzenia technologiczne.
     W porównaniu do lat ubiegłych, obserwuje się spadek liczby jednostek kontrolowanych pod wpływem interwencji i skarg.