CZĘŚĆ IV. HAŁAS

2. Hałas komunikacyjny

2.2. Monitoring hałasu drogowego

     W 2001 r. w ramach realizowanych zadań monitoringowych kontynuowano rozpoczęte przed kilkoma laty pomiary hałasu przy drogach krajowych nr 7 i 74. Poniżej przedstawione zostaną wyniki objętych badaniami dróg krajowych.

     Droga krajowa nr 7
     Pomiary hałasu w rejonie drogi krajowej nr 7 wykonywane są na odcinku od Skarżyska-Kamiennej do Wodzisławia o długości 92,7 km. Droga monitorowana jest corocznie dwukrotnie, w I i II półroczu. Pomiary prowadzone są zarówno w bezpośrednim sąsiedztwie trasy jak i na pierwszej linii zabudowy.
     W 7 punktach pomiarowych, na 11 objętych badaniami, w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni poziom hałasu osiąga wartości przekraczające 75 dB, a mieszczące się w przedziale 75,1 - 77,6 dB, przy czym w 9 z nich wyniki pomiarów wykonanych w lutym są wyższe od wyników z listopada 2001r. Na całej długości trasy, w obu cyklach badań, poziom hałasu w bezpośrednim sąsiedztwie drogi, we wszystkich mierzonych punktach jest wyższy o 12,4-17,6 dB od dopuszczalnej normy wynoszącej 60 dB. Średni poziom hałasu dla całego badanego odcinka wynosi w bezpośrednim sąsiedztwie drogi 75,2 dB i jest wyższy od wartości progowej o 15,2 dB. W porównaniu do roku 2000 wartość średniego poziomu hałasu nie uległa zmianie.
     W punktach pomiarowych zlokalizowanych na pierwszej linii zabudowy wyniki pomiarów hałasu są niższe i zarówno w lutym jak i we wrześniu nie wykazują przekroczeń wartości 75 dB. Natomiast przekroczenia dopuszczalnej normy (60 dB) wynoszą tam od 6,5 do 13,5 dB. Średnia wartość poziomu hałasu na pierwszej linii zabudowy jest wyższa niż w roku ubiegłym o 0,3 dB i zarówno w I jak i II półroczu wynosi 70,1 dB.
     Wyniki pomiarów hałasu w rejonie drogi krajowej nr 7 przedstawia tabela 73.
     Zbiorcze zestawienie wyników pomiarów w rejonie drogi krajowej nr 7 w latach 1998-2001 przedstawiono w tabeli 74. Analizując wartości zamieszczonego tam wskaźnika "W" należy zauważyć, że natężenie hałasu w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni jest nieco wyższe niż w roku 2000, ale ogólny trend spadkowy jest zachowany. Na pierwszej linii zabudowy od roku 1999 nie notuje się poziomu hałasu przekraczającego 75 dB. W roku 2001 wartość wskaźnika "W" jest taka sama jak w roku 1999.
     Mapę akustyczną w odniesieniu do drogi krajowej nr 7 w granicach województwa świętokrzyskiego przedstawia rys. 60.

     Droga krajowa nr 74
     Przy drodze krajowej nr 74 badania prowadzone są raz w roku na długości trasy pomiarowej równej 139,04 km (od 1999 roku), zarówno w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni (w 19 punktach) jak i na pierwszej linii zabudowy (w 17 punktach).
     W 2001 roku pomiary hałasu wykazały, że w 6 punktach sąsiadujących z jezdnią natężenie hałasu przekroczyło wartość 75 dB. Natomiast we wszystkich punktach została przekroczona wartość normatywna (60 dB) odpowiednio o 9,4-16,4 w sąsiedztwie jezdni i o 3,6-12,0 dB na pierwszej linii zabudowy. Średnia wartość hałasu na całym badanym odcinku jest nieco niższa niż w roku ubiegłym, ale i tak przekracza poziom normy wynosząc 73,6 dB w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni i 68,1 dB na pierwszej linii zabudowy.
     Wyniki pomiarów hałasu w rejonie drogi krajowej nr 74 przedstawia tabela 75.
     Zbiorcze zestawienie wyników pomiarów w rejonie drogi krajowej nr 74 w latach 1998-2001 uwzględniające wartość wskaźnika przedstawiającego długość odcinka trasy o określonym poziomie hałasu do długości trasy, na której prowadzono pomiary (wskaźnika "W") przedstawiono w tabeli 76.
     W zakresie hałasu powyżej 75 dB wskaźnik "W", w bezpośrednim sąsiedztwie drogi, zwiększył się w stosunku do roku ubiegłego o ponad 6%. Natomiast na pierwszej linii zabudowy wskaźnik ten, w powyższym zakresie hałasu, z wartości zerowej wzrósł do 3,4%. Zwiększenie nastąpiło także w zakresie hałasu 70,1-75,0 dB. Świadczy to o pogorszeniu się klimatu akustycznego w 2001 r. zarówno w sąsiedztwie drogi jak i na pierwszej linii zabudowy.
     Mapę akustyczną tej drogi, w granicach województwa, przedstawiono na rys. 61.